Statut cd

 

 

§ 29

 

  1. Wychowawca specjalnego Zespołu pozalekcyjnego zajęć wychowawczych prowadzi specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w oparciu o cele i zadania placówki określone w statucie oraz w programie pracy opiekuńczo - wychowawczym specjalnego zespołu pozalekcyjnych zajęć wychowawczych, opracowywanym przez wychowawców.
  2. Wychowawca grupy odpowiada za:
    1. bezpieczeństwo wychowanków w czasie zajęć pozalekcyjnych organizowanych w świetlicy, na placu zabaw, spacerach i wycieczkach,
    2. realizację planu pracy z grupą i prowadzenie dokumentacji pedagogicznej
  3. opracowanie miesięcznych planów z grupą,
  4. prowadzenie na bieżąco dziennika zajęć wychowawczych,
    1. zabezpieczenie właściwych warunków do nauki własnej dzieci i organizację pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
    2. estetyczny wystrój świetlicy,
    3. stan techniczny sprzętu i pomocy dydaktycznych,
    4. stały kontakt z personelem medycznym w celu poznania aktualnego stanu zdrowia i możliwości wysiłkowych dziecka.
  5. Zadania i cele specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych wychowawcy grup realizują poprzez:
    1. zajęcia adaptacyjno-integracyjne,
    2. zajęcia rekreacyjno-sportowe,
    3. spacery i gry na świeżym powietrzu,
    4. małe formy turystyki pieszej i wycieczki krajoznawcze,
    5. zajęcia rozwijające samorządność dziecięcą,
    6. gry i zabawy świetlicowe,
    7. zajęcia czytelnicze,
    8. zajęcia plastyczno-techniczne,
    9. zajęcia wokalno-muzyczne,
    10. małe formy teatralne,
    11. odrabianie lekcji,
    12. inne.

        4.Wychowawcy grup realizują  Program specjalnego zespołu pozalekcyjnego zajęć opiekuńczo- wychowawczych. Program ten stanowi odrębny dokument

§ 30

  1. Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego edukacji oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
    2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
    3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  2. Wychowawca klasy, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
    1. otacza indywidualną opieką kazdego ucznia
    2. wspólnie z uczniami:
  3. planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
  4. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
  5. zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Zespole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
    1. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
    2. utrzymuje kontakt z rodzicami, w celu:
    3. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych wobec ich dzieci,
    4. współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
    5. współpracuje z personelem medycznym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

§ 31

  1. Nauczyciele i wychowawcy powinni uczestniczyć w pracy zespołów nauczycielskich w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
  2. W ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli tworzy się 4 zespoły nauczycielskie:
    1. zespół samokształceniowy pozalekcyjnych zajęć wychowawczych
    2. zespół przedmiotów ogólnokształcących
    3. zespół artystyczno - rekreacyjny
    4. Dla realizacji celów i zadań o charakterze interdyscyplinarnym Rada Pedagogiczna może utworzyć inny zespół problemowo - zadaniowy, określając szczegółowy zakres jego działania.
    5. Każdy z zespołów nauczycielskich o którym mowa w ust. 2 wybiera spośród siebie przewodniczącego i opracowuje roczny plan pracy.
    6. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują w szczególności:
      1. zespół samokształceniowy pozalekcyjnych zajęć wychowawczych
      2. zespół przedmiotów ogólnokształcących
      3. zespół artystyczno - rekreacyjny
      4. pomoc w realizacji zadań, których wykonanie jest warunkiem uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego,
      5. Przewodniczącego zespołu nauczycielskiego organizuje pracę zespołu i czuwa nad rzetelnością i jakością realizowanych zadań.
      6. Na koniec każdego roku szkolnego przewodniczący zespołu nauczycielskiego składa dyrektorowi roczne sprawozdanie dotyczące realizacji zadań wynikających z rocznego planu pracy, o którym mowa w ust.4.

        Rozdział 9

        BIBLIOTEKA SZKOLNA

        § 32

        1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Zespołu, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy o regionie.
        2. W skład biblioteki wchodzi wypożyczalnia z czytelnią.
        3. Z biblioteki mogą korzystać:
          1. uczniowie,
          2. nauczyciele i inni pracownicy Zespołu,
          3. inne osoby-za zgodą Dyrektora Szkoły.
        4. Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
        5. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
        6. Zbiory biblioteki obejmują:
          1. wydawnictwa informacyjne,
          2. lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego,
          3. podręczniki i programy szkolne,
          4. literaturę popularnonaukową,
          5. beletrystykę,
          6. czasopisma przedmiotowo-metodyczne,
          7. wydawnictwa multimedialne i audiowizualne,
          8. programy autorskie.
        7. Do zakresu działania nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:
          1. gromadzenie, opracowanie zbiorów, ich ewidencja i selekcja oraz udostępnianie,
          2. prowadzenie działalności informacyjnej,
          3. prowadzenie zgodnie z obowiązującym programem nauczania, różnorodnych form zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej,
          4. rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów i kształtowanie ich kultury czytelniczej.
        8. Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych.
        9. Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć.
        10. Szczegółowe zasady wypożyczania książek, czasopism i zbiorów specjalnych oraz korzystania z nich i zwrotu należności za materiały zniszczone i zagubione określa regulamin biblioteki.

        § 33

        Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.

        Rozdział 10

         

        UCZNIOWIE

        § 34

        1. Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów według zasady powszechnej dostępności.
        2. Przy przyjmowaniu ucznia do szkoły nie jest wymagane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

        § 35

        1. Uczeń ma w szczególności prawo do:
        1. szczególnie troskliwego, życzliwego i podmiotowego traktowania,
        2. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
        3. rozwijania swoich zainteresowań,
        4. sprawiedliwej, jawnej i obiektywnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
        5. znajomości Wewnątrz - Szkolnego Systemu Oceniania,
        6. zwrócenia się do nauczyciela( w czasie lub po zakończeniu zajęć) z prośbą o wyjaśnienie trudnych problemów omawianych na lekcjach lub występujących w zadaniach domowych,
        7. pomocy w nauce,
        8. swobody wyrażania myśli i przekonań (jeśli nie narusza tym dobra innych) oraz poszanowania własnej i cudzej godności,
        9. wolności sumienia i wyznania oraz udziału w lekcjach religii zgodnie z decyzją rodziców,
        10. udziału w życiu szkoły poprzez działalność samorządową,
        11. wypoczynku podczas przerw,
        12. opieki wychowawczej i własciwych arunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej
        13. korzystania z pomieszczeń szkolnych, pomieszczeń do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, terenów rekreacyjnych, sprzętu, pomocy dydaktycznych, księgozbiorów,
        14. uczestniczenia w życiu Zespołu poprzez działalność samorządową.

       2.Uczeń ma obowiązek:

  1. przestrzegania obowiązujących w Zespole przepisów,
  2. podporządkowywania się zaleceniom Dyrektora, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły,
  3. systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, wychowawczych i życiu szkoły. Nieobecność na zajęciach może wynikać jedynie:
  • z uczestnictwa w zabiegach leczniczych, w takim przypadku należy zgłosić ten fakt nauczycielowi lub wychowawcy, okazując jednocześnie kartę zabiegową. Wyjście na zabiegi jest możliwe na 5 minut przed ich rozpoczęciem);
  • z zaleceń lekarza (np. zwolnienie ze względu na chorobę wymagającą leżenia w łóżku)
  • być punktualnym,
  • być przygotowanym do zajęć lekcyjnych,
  • przestrzegać zasad kultury współżycia
  • dbać o schludny wygląd oraz nosić odpowiedni strój,
  • dbać o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo,
  • szanować symbole narodowe i szkolne,
  • szanować mienie,
  • dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły
  • przeciwdziałać przemocy fizycznej, wulgarności, dewastacji mienia oraz innym negatywnym zjawiskom,
  • ponosić odpowiedzialność za wyrządzone szkody,
  • szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka,
  • wywiązywać się z powierzonych zadań,
  • godnie reprezentować szkołę na zewnątrz.

 

 

 

3.Uczniowi zabrania się w szczególności:

  1. używania telefonów komórkowych na zajęciach edukacyjnych i wychowawczych ,
  2. samowolnego opuszczanie budynku sanatoryjnego,
  3. oddalania się od swojej klasy lub grupy podczas zorganizowanego spaceru lub wycieczki

4.Każdy uczeń, wyjeżdżając z sanatorium, otrzymuje zaświadczenie o spełnianiu obowiązku szkolnego wraz z wykazem uzyskanych ocen z poszczególnych przedmiotów oraz oceną i opinią z zachowania.

§ 36

  1. Ze względu na stan zdrowia i wydolności fizycznej uczniów w systemie motywacyjnym należy unikać nadmiernej rywalizacji.
  2. Ucznia można nagrodzić za:
    1. bardzo dobre wyniki w nauce,
    2. wzorowe zachowanie,
    3. szczególne osiągnięcia i pracę społeczną.
  3. Nagrodami są:
    1. pochwała przez nauczyciela, wobec klasy,
    2. pochwała przez dyrektora, wobec ogółu uczniów,
    3. list pochwalny do rodziców,
    4. nagroda rzeczowa,
    5. wyróżnienie dyplomem.
  4. Zespół informuje rodziców i odpowiedniego pracownika „Uzdrowiska Rymanów” - Spółka Akcyjna o przyznanej nagrodzie.

§ 37

  1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa w § 35, uczeń może zostać ukarany:
    1. ustnym upomnieniem udzielonym przez nauczyciela, wychowawcę klasowego, wychowawcę grupy;
    2. ustnym upomnieniem wobec klasy udzielonym przez nauczyciela, wychowawcę klasowego, wychowawcę grupy;
    3. upomnieniem udzielonym przez nauczyciela, wychowawcę klasowego, wychowawcę grupy; upomnieniem przez wychowawcę, z wpisem do dziennika klasowego i zeszytu uwag
    4. naganą Dyrektora,
    5. obniżenie oceny z zachowania
  1. O nieprzestrzeganiu obowiązków o których mowa w § 35 dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, wychowawcy grupy może:
    1. telefonicznie lub pisemnie powiadomić rodziców lub opiekunów;
    2. telefonicznie lub pisemnie powiadomić dyrekcję szkoły macierzystej i przekazać negatywną opinie o zachowaniu ucznia;
    3. zobowiązać rodziców (opiekunów) ucznia do pokrycia kosztów naprawy lub zakupu zniszczonego przez ucznia sprzętu (mienia);
    4. powiadomić dyrektora szpitala sanatoryjnego i wnioskować o karne wydalenie z sanatorium (z pełnymi konsekwencjami dotyczącymi danego ucznia).

3.Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.

4.Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o udzielonej karze.

5.Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.

6.Od kar nakładanych przez Dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przed podjęciem ostatecznego rozstrzygnięcia Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej.

Rozdział 11

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 38

 

Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

Poprawiony (poniedziałek, 12 marca 2018 21:33)